The Masterpiece – Totul este posibil!

În acest weekend am avut deosebita plăcere de a asista la unul dintre cele mai îndrăznețe proiecte care sunt concretizate pe ale noastre meleaguri, The Masterpiece!

Deși au existat, ca la orice proiect de tip concept, mici probleme din punct de vedere organizatoric şi logistic, spectacolul a fost un succes, făcându-mă să aplaud minute în șir la sfârșit, cu speranța că în viitorul apropiat va exista și o a doua ediție!

The Masterpiece - Totul este posibil!

Am avut parte de o seară memorabilă și pentru acest lucru trebuie să mulțumesc în primul rând celor trei invitate speciale: Irina Baiant (soprană), Tina Guo (violoncel electric și acustic) și Uyanga Boldbaatar (voce). Toate trei merită cea mai mare admirație pentru că au reușit să dea viață unor opere muzicale din lumea filmului, într-un asemenea mod încât, dacă închideai ochii, puteai spune că asculți variantele de studio ale pieselor și nu o interpretare live a acestora!

The Masterpiece - Totul este posibil!

În al doilea rând, spectacolul nu ar fi fost același fără acordurile de la chitara electrică ale lui Călin Grigoriu și fără prezența compozitorului coloanei sonore a primelor două jocuri din seria God of War, Gerard Marino. Nu în ultimul rând, trebuie să mulțumesc dirijorului și în același timp producătorului spectacolului The Masterpiece, Ciprian Costin, fără de care seara de 23 martie 2013, ar fi fost o seară obișnuită de sâmbătă.

The Masterpiece - Totul este posibil!

Din culisele show-ului The Masterpiece

Spectacolul a fost împărțit în două părți, încercându-se parcurgerea unui traseu cronologic de la începutul universului şi formarea galaxiilor (reprezentat de coloana sonoră a filmului The Tree of Life) până la un viitor în care subconştientul poate fi controlat prin vise (reprezentat de coloana sonoră a filmului Inception). Prezentatoarea spectacolului a fost Diana Dumitrescu, aceasta având rolul de a ne informa prin câteva cuvinte despre fiecare etapă a traseului conturat de către Ciprian Costin.

Debutul spectacolului a fost foarte puternic, soprana Irina Baiant fiind invitată pe scenă pentru a interpreta alături de Orchestra Simfonică București opera muzicală Lacrimosa de pe coloana filmului The Tree of Life (2011). Interpretarea Irinei Baiant a fost atât de pură încât am fost pur și simplu vrăjit, am avut senzația că părăsesc Sala Palatului și mă îndrept către o altă lume, fiind ghidat de vocea talentatei și frumoasei soprane românce.

Cu toate că The Masterpiece a început perfect, mult mai bine decât mi-aș fi putut imagina vreodată, continuarea nu a păstrat același grad de emoție, tehnică și precizie. Coloana sonoră a filmului Out of Africa (1985) compusă de John Barry și cea a filmului Gladiatorul (2001) compusă de Hans Zimmer au urmat în program, dar fără a fi interpretată cea mai emoționantă și cunoscută compoziție din filmul Gladiatorul, Now we are free. Acest lucru m-a dezamăgit destul de mult, mai ales în condițiile în care consider că cel puțin una dintre invitatele speciale puteau să înlocuiască vocea lui Enya!

The Masterpiece - Totul este posibil!

A urmat coloana sonoră din Mondigliani (2004) și Dracula (1992), care nu au reușit să exceleze la rândul lor. Dar, între cele două momente a fost invitată pe scenă o altă invitată specială, Tina Guo, unul dintre cei mai talentaţi muzicieni în arta violoncelului (clasic și electric). Sarcina ei a fost aceea de a interpreta alături de orchestră melodia Becoming a Geisha de pe coloana sonoră a filmului Memoriile unei gheișe (2005) compusă de John Williams.

Interpretarea a fost foarte asemănătoare variantei de studio, care se regăsește în timpul filmului, talentul artistei Tina Guo fiind ușor descoperit de către publicul român ce se afla în Sala Palatului. Pot spune că Becoming a Geisha a fost al doilea moment de mare finețe a primei părți a spectacolului, arătându-ne (celor prezenți) doar o mostră din ceea ce ne pregătise Tina Guo.

The Masterpiece - Totul este posibil!

Finalul primei părți a constat în compozițiile exclusive ale lui Hans Zimmer pentru filmele Sherlock Holmes (2009), The DaVinci Code (2006) și Inception (2010). Nu pot spune că m-au impresionant cu primele două interpretări, dar la Inception cu siguranță au făcut-o! Alți doi invitați, Uyanga Boldbaatar, o voce etnică unică în lume și Călin Grigoriu la chitară electrică, au pășit pe scenă alături de Tina Guo pentru a ne prezenta prin muzică lumea viselor din Inception.

The Masterpiece - Totul este posibil! The Masterpiece - Totul este posibil!

Faptul că Tina Guo a colaborat cu marele compozitor pentru coloana sonoră a filmului Inception, printre multe alte colaborări, a contribuit decisiv la magia momentului. Astfel, piesa Time a fost interpretată de Orchestra Simfonică București cu aceeași grație cu care a fost interpretată la petrecerea ce a avut loc la premiera filmului din Los Angeles!

De-o asemenea manieră s-a încheiat prima parte a spectacolului The Masterpiece, cu un echilibru între momentele extraordinare (Lacrimosa, Becoming a Geisha și Time) și momentele mai puțin plăcute. Printre cele care au deranjat voi aminti pauzele relativ mari între fiecare două momente muzicale, cei doi balerini care au fost prezenți pe scenă la un moment dat, dar care nu au avut spațiul necesar pentru a-și prezenta numărul și instalația de fum care scotea un sunet infernal.

Toate aceste momente consider că țin mai mult de lipsa de logistică pentru un asemenea spectacol și de faptul că a fost abia prima ediție a acestuia, echipa de organizare făcând greșeli începând cu intrarea în Sala Palatului și continuând pe parcursul spectacolului cu pauzele dese și inutile, alături de neadaptarea show-ului la condițiile oferite de locația în sine.

După o pauză de aproximativ 20 de minute, am revenit în sală gândindu-mă dacă spectacolul este mai bun decât alte concerte asemănătoare la care am mai fost. În acel moment tindeam să nu dau câștig de cauză spectacolului The Masterpiece, acesta nereușind să-mi dea o stare de euforie mai puternică decât alte spectacole, dar nu aveam nici cea mai mică idee despre ce ne fusese pregătit în partea a doua a spectacolului. Nu bănuiam că The Masterpiece mă va cuceri în totalitate.

A doua parte a fost dedicată muzicii de trailer de film și a jocurilor video și a început cu o premieră, prima reprezentare live a piesei Illusions compusă de Thomas Bergersen. Pentru acest moment au venit pe scenă soprana Irina Baiant și Uyanga Boldbaatar, vocile lor mulându-se perfect pe această compoziție. Astfel, la fel ca prima parte, cea de-a doua a început extraordinar de bine, diferența între live și formatul electronic fiind insesizabilă.

Apoi a urmat cel mai frumos moment al serii pentru mine, senzația fiind de nedescris atunci când Orchestra Simfonică București și Uyanga au interpretat Human Legacy a lui Ivan Torrent. Cu ochii în lacrimi și cu pielea ca de găină am ascultat acest moment, necrezând că voi asculta vreodată live această melodie și într-o asemenea manieră și cu atât mai mult, în orașul natal. Cu siguranță Ivan Torrent ar fi fost extraordinar de mândru dacă ar fi fost prezent în sală, în acele momente!

În timp ce încercam să mă dezmăticesc din acea stare, a urcat pe scenă Gerard Marino, compozitorul coloanei sonore a primelor două jocuri din seria God of War, pentru care a fost nominalizat și la premiile BAFTA. Problemele cu aparatura au reapărut, acesta fiind nevoit să schimbe trei sau patru perechi de căști, până a găsit unele care să funcționeze. Aceste momente ruşinoase au fost acoperite însă de încurajările publicului și de optimismul lui Gerard Marino prin cuvintele sale: OK, ONE MORE TRY! (spunându-le în timp ce râdea)

Recunosc că nu am jucat seria God of War și că nu am ascultat coloana sonoră a seriei de jocuri, dar nu am nici cea mai mică îndoială când spun că Gerard Marino a făcut o treabă extraordinară împreună cu orchestra, corul și Tina Guo care a revenit pe scenă pentru acest moment. Spiritul de scenă a lui Gerard Marino și iubirea sa pentru muzică au fost evidente, momentul fiind unul foarte apreciat de public, în special spre final când a invitat-o pe Tina Guo și pe Călin Grigoriu să improvizeze alături de publicul român!

The Masterpiece - Totul este posibil!

Finalul a aparținut lui Hans Zimmer și muzicii sale pentru trilogia The Dark Knight, moment la care au contributi toți invitații din acea seară sub coordonarea dirijorului Ciprian Costin. Încă o dată, experiența Tinei Guo și faptul că a lucrat alături de Hans Zimmer la compunerea soundtrack-ului filmelor lui Cristopher Nolan a fost evidentă.

The Masterpiece - Totul este posibil!

Finalul a fost demențial, sărind pur și simplu de pe scaun pentru a aplauda și cu dorința arzătoare de a striga “Tina, please come back one day to Romania“!

The Masterpiece - Totul este posibil!

O singură remarcă aș avea de făcut, la adresa corului care până la momentul The Dark Knight Rises mi s-a părut extraordinar de bun. Din păcate, la final am fost foarte dezamăgit când am auzit interpretarea lor a cuvintelor DESHI BASARA, un moment în care mă așteptam să-mi vină în minte cățărarea lui Bruce Wayne a zidului închisorii subterane din filmul The Dark Knight Rises… În schimb am auzit o interpretare mioritică a acelei melodii din partea corului, lucru care mi-a lăsat un gust foarte amar, dându-mi senzația unei parodii a operei lui Cristopher Nolan, regizorul trilogiei Batman

Chiar dacă problemele au persistat și pe parcursul celei de-a doua părți a spectacolului, acestea au fost mult mai puține, dându-i acesteia un grad net de superioritate față de prima parte! Fiecare interpretare a fost extraordinară, oferindu-mi șansa de a auzi live ceva ce nu am crezut vreodată că voi putea!

Din scenografie nu au lipsit proiecțiile video și laserele, lucruri care au ajutat spectacolul. Pe viitor mi-ar plăcea însă, imagini mai concludente din filmele ale căror soundtrack-uri sunt interpretate, poate ceva proiecții 3D și de ce nu, holograme! Dar cred că prima problemă ce trebuie rezolvată este găsirea unui loc mai potrivit unde să fie ținut un asemenea spectacol, poate un loc din categoria outdoor, posibilitățile indoor fiind foarte reduse momentan în țara noastră.

The Masterpiece - Totul este posibil!

Spectacolul a fost unul extrem de complex, care mi-a depășit aşteptarile în cea de-a doua parte, oferindu-mi momente unice în viață și pentru acest lucru le mulțumesc încă o dată Orchestrei Simfonice din Bucureşti, corului, invitaților speciali Uyanga, Tina Guo, soprana Irina Baiant și Gerard Marino și producătorului și dirijorului acestui spectacol, Ciprian Costin.

The Masterpiece - Totul este posibil!

Cu toate acestea nu împărtășesc opinia celor mai mulți, care spun că spectacolul este ceva unic în lume și în special în țara noastră. Consider că cei care susțin acest lucru nu au mai urmărit astfel de spectacole care sunt realizate în multe colțuri ale lumii de mari compozitori ai muzicii de film cum ar fi John Williams, Clint Mansell, Zack Hemsey, Hans Zimmer și nu numai.

Însă, pot da o notă de autenticitate selecției soundtrack-urilor și a invitațiilor, singurul lucru pe care l-aș schimba în playlist ar fi introducerea melodiei Lux Aeterna de Clint Mansell, Mind Heist de Zack Hemsey și ceva de la Two Steps from Hell (Protectors of the Earth sau Heart of Courage).

Ca o concluzie generală, The Masterpiece a fost a masterpiece, dar cu multe lucruri care cu siguranță pot și vor fi perfecționate în viitor. Sper ca acest proiect să continue, să dea naştere cât mai multor ediții, iar de la acestea să nu lipsească Tina Guo și Uyanga!

[Sursă foto]

Distribuie:

Mihai Cosmin

Am început să scriu din curiozitate, iar această curiozitate s-a transformat rapid într-o obişnuinţă. Acum obişnuinţa a devenit o pasiune și mi-am propus să mă bucur cât mai mult timp de ea.

2 Comentarii

  • Reply 26.March.2013

    Liviu Giuroiu

    S-au scris multe despre acest spectacol si interpreti, ceea ce e bine si frumos. As fi vrut sa se scrie mai mult si despre realizatorul acestui spectacol. Cine este Ciprian Costin? De unde vine, si ce “background” are? Ar fi fost normal sa ni se dea amanunte despre cel cea fost elementul principal in crearea acestui spectacol deosebit.

Lasă un răspuns

Atenţie! Noi suntem prieteni cu limba română şi nu mai acceptăm comentarii care nu respectă regulile de bun simţ ale gramaticii limbii noastre oficiale.
Îţi mulţumim pentru înţelegere.