Pacific Rim (2013)

Fiindcă subiectul Apocalipsei nu va muri prea curând, ci poate doar atunci când se va întâmpla cu adevărat, ne putem delecta cu noul film Science Fiction de acţiune, Pacific Rim sau Cercul de foc, al regizorului Guillermo del Toro. Fiind un mare fan al monştrilor, del Toro şi-a propus să schimbe registrul în privinţa pericolelor care ne pândesc din spaţiu, dând viaţă unor creaturi din apele întunecate ale planetei noastre.

Pacific Rim (2013)

Acţiunea filmului se desfăşoară în anul 2025, fiind al şaptelea an de când oamenii se confruntă cu Kaiju, creaturile monstruoase extraterestre, care apar dintr-o fisură creată în adâncul Oceanului Pacific, ameninţând distrugerea planetei şi a umanităţii. Însă, nici oamenii nu au stat degeaba în aceşti ani; marile puteri ale lumii şi-au unit forţele şi, mai ales, bugetele necesare pentru a construi o armată de roboţi gigantici, înalţi de 80 m, numiţi Jaeger, care aveau să protejeze oraşele atacate de Kaiju.

Datorită complexităţii şi dimensiunilor roboţilor, aceştia trebuie controlaţi de două persoane, fiecăreia revenindu-i o emisferă a robotului, cu condiţia de a se sincroniza perfect atât cu mintea celuilalt, dar şi cu maşinăria.

Pacific Rim (2013)

Când reprezentanţii marilor state ale lumii decid să nu mai susţină programul Jaeger, se naşte gruparea Rezistenţei, care decide să înfrunte creaturile în limita puterilor. Odată cu intensificarea atacurilor Kaiju, roboţii sunt pregătiţi pentru marele plan, care va înlătura pericolul pentru totdeauna.

Regizorul a vrut să uimească de la bun început, prin ideea unor monştri care sunt mai aproape de noi decât ne putem imagina, profitând de misterul pe care oceanele îl poartă în adâncurile lor, explorate cu dificultate. Del Toro a fost mereu fascinat de neobişnuit, iar toate miturile despre monştrii marini pe care oamenii şi le imaginează în adâncuri l-au determinat să îşi adune echipa pentru această nouă poveste SF. Cu toate acestea, entuziasmul echipei a fost mai mult îndreptat spre bătăliile dintre Jaeger şi Kaiju, cu accent deosebit asupra efectelor speciale, lăsând scenariul în sine şi personajele puţin în aer.

Pacific Rim (2013)

Filmul începe promiţător, făcându-ne introducerea întregii situaţii în care planeta noastră s-a aflat pe parcursul ultimilor şapte ani, creând deja o senzaţie de grabă în scenariu. Dacă această retrospectivă a durat cinci minute, atunci ne aşteptam ca, în continuare, să ne fie prezentată o evoluţie a situaţiei, cu accent asupra umanităţii. Însă, ceea ce am observat de fapt a fost cum monştrii acaparează scena, beneficiind de o caracterizare mai solidă şi mai măreaţă, oamenii jucând în jurul lor, ca nişte marionete. Astfel, pentru a îngloba întreaga acţiune a filmului în durata tolerată, regizorul a repezit scenele de o semnificaţie mai mare, precum începuturile programului Jaeger, obligând toate părţile implicate în scenariu să “alerge” până la finalitatea acestuia.

Motivul pentru neglijarea unei construcţii mai solide a scenariului este, cu siguranţă, datorat efectelor speciale pentru care echipa alcătuită din zeci de tehnicieni şi designeri s-au întâlnit şi şi-au forţat imaginaţia pentru a da formă unor creaturi cu personalitate, dar şi a unor roboţi pe măsură. Kaiju au fost creaţi după aspectul şopârlelor, crustaceelor şi insectelor, unii dintre ei fiind foarte calculaţi, iar alţii bazându-se pe forţa brută. Ceea ce este special la aceste creaturi reprezintă evoluţia lor foarte rapidă; acestea învaţă ceva nou la fiecare atac, îngreunând şansele roboţilor de a le învinge.

Cât despre Jaeger, fiecare robot are un design aparte, ceea ce face ca fiecare luptă dintre ei şi Kaiju să fie diferită prin atacuri.

Pacific Rim (2013)

Fiind vorba despre monştri şi roboţi de dimensiuni foarte mari, apreciez proporţionalitatea pe care echipa a respectat-o atunci când i-au încorporat în mediu. Aspecte precum simularea mişcării valurilor, suprafeţele oraşelor cu clădiri şi mai ales, mediul subacvatic, au fost luate în considerare şi gândite la perfecţie.  Astfel, scenele de luptă, fie terestre, fie subacvatice, au fost de-a dreptul captivante şi imprevizibile.

În privinţa personajelor, tipologiile pot fi citite cu uşurinţă, dar avem şi un personaj care se remarcă în mod deosebit, fiind şi singurul personaj feminin, Mako Mori. Aceasta apare ca un personaj cu statut simplu, ca mai târziu, să îi urmărim evoluţia spre o tânără răzbunătoare care reuşeşte să conducă unul dintre roboţi alături de Raleigh Becket, în lupta finală. Personajul anterior numit reprezintă tipul puternic, susţinător al dreptăţii care judecă situaţiile independent şi nu se înlătură de la nimic.

Pacific Rim (2013)

Şi fiindcă unui astfel de scenariu nu îi pot lipsi oamenii de ştiinţă, del Toro a ales două tipologii complet opuse, ce compun partea mai nostimă; dacă unul dintre ei este tipicul geniului absolut, ghidat de cifre, celălalt este mai degrabă un geek, acoperit cu tatuaje, dar atât de fascinat de neobişnuit, încât ar face orice ca să înţeleagă comportamentul creaturilor.

Pacific Rim înseamnă o combinaţie între o idee bună şi scene de luptă pompate cu efecte speciale extrem de bune, care rulează frumos şi ordonat. Del Toro dovedeşte talentul său când vine vorba de transformare a unei idei într-o scenă echilibrată între decor şi acţiune.

Filmul trebuie neapărat văzut la IMAX 3D pentru senzaţiile extraordinare pe care ţi le redă, de parcă ai fi un peştişor în oceanul în care se ţin lupte crâncene, demne de-un tsunami.

Pacific Rim se va lansa în cinematografe pe 12 iulie și poate fi vizionat în rețeaua Cinema City din întreaga țară, sau în Romtelecom IMAX 3D. Filmul este distribuit în România de MediaPro Distribution.

Distribuie:

Nicoleta Vasile

De câţiva ani am învăţat că, uneori, este bine să îţi înfrângi temerile şi să faci ceea ce nu ai fi crezut că ai putea. Am ajuns să scriu despre cărţi şi filme, să îmi exprim gândurile, să fac ceva din pasiune şi, printre altele, să construiesc amintiri alături de noi prieteni.

Spune-ne părerea ta

Atenţie! Noi suntem prieteni cu limba română şi nu mai acceptăm comentarii care nu respectă regulile de bun simţ ale gramaticii limbii noastre oficiale.
Îţi mulţumim pentru înţelegere.