Oldboy (2013) – Prizonier în libertate

Oldboy reprezintă unul dintre cele mai bune filme ale genului thriller, aducând la rang de artă teme precum izolarea, sentimentele reprimate, răzbunarea, sentimentul de vinovăţie şi dorinţa de ispăşire şi beneficiind de unul dintre cele mai surprinzătoare plot twist-uri din istoria cinematografică.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Sinopsis

După o noapte petrecută prin baruri, Joe Doucett, un director de publicitate decăzut și un tată absent, este răpit și ținut prizonier timp de 20 de ani într-o celulă decorată ca o cameră de hotel. Douăzeci de ani în care este privat de libertate, de interacțiunea cu o altă ființă umană și măcinat zi de zi de aceeași întrebare “De ce mi se-ntâmplă acest lucru?“.

Într-o zi, fără nicio explicație, Joe este eliberat, urmând a se dedica în totalitate obsesiei de a-i descoperi și a-i pedepsi pe cei responsabili pentru tratamentul la care a fost supus. Dar acesta nu știe că este prins într-un labirint nesfârșit al conspirației și răzbunării și din cauza căruia relațiile personale sunt sortite eșecului.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Despre Oldboy

Povestea din Oldboy are drept sursă de inspirație romanul grafic japonez omonim, semnat de Garon Tsuchiya și Nobuaki Minegishi, reprezentând totodată și o adaptare modernă în limba engleză a filmului coreean cu același nume, apărut în anul 2003.

Varianta coreeană, regizată de Park Chan Wook, a reușit să ofere o experiență de neuitat fanilor genului thriller în urmă cu zece ani și unul dintre cele mai șocante finaluri de film din câte au existat! O performanţă care nu a trecut neobservată, filmul reuşind să câştige premiul Grand Prix la Festivalul de la Cannes din anul 2004, iar Park Chan Wook dobândind porecla de “Quentin Tarantino al Asiei“.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Oldboy (2013) – Prizonier în libertate nu este doar o adaptare a filmului coreean, ci o reinterpretare a poveștii inițiale care, în propria opinie, a reușit să surclaseze comoara lui Park Chan Wook. Iar acest lucru se datorează regizorului Spike Lee (cunoscut și pentru filmele Malcolm X din 1992 și Inside Man din 2006) și scenaristului Mark Protosevich, doi mari fani ai filmului original, aspect ce rezultă din meticulozitatea cu care este realizată noua producție.

Scenariul păstrează cadrul general al poveștii, dar vine cu propriile idei, realizând din Oldboy un film mai cursiv, mai captivant și mai șocant decât originalul! Personajul este același, un bărbat de aproape 30 de ani, prins în patima băuturii și a cărui carieră se află în declin. Noua viziune își face simțită prezența după ce Joe Doucett este răpit, Spike Lee punând accentul mai mult pe perioada de captivitatea decât a făcut-o Wook.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Astfel, spectatorul poate înțelege mult mai bine efectele unei captivități îndelungate, departe de razele soarelui și picăturile de ploaie. O perioadă în care televizorul este singura ta legătură cu societatea, o perioadă în care zi de zi primești același fel de mâncare (din bucătăria asiatică, desigur) și o sticlă de vodcă pentru a-ți alimenta viciul.

După 20 ani de captivitate (față de cei 15 în filmul original) Joe devine un alt om, un om redus la instinctele primare, animalice, ascunse în creierul reptilian. Transformarea este uimitoare, atât din punct de vedere psihic, cât și fizic, Josh Broslin (actorul ce-l interpretează pe Joe și pe care-l veți recunoaște din No Country for Old Men, anul 2007, și True Grit, anul 2010) reușind să treacă de la un corp mai “fluffy”, intoxicat cu alcool, la unul mult mai bine structurat, musculos.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Oldboy este un film despre dorința de răzbunare, dar în același timp și despre încercarea de a găsi pacea interioară și de a îndrepta greșelile trecutului, lucru bine punctat atât de regizor, cât și de către scenarist.

Joe primește șansa de a realiza toate acestea în momentul în care este eliberat fără nicio explicație și niciun indiciu despre motivele din spatele captivităţii ultimilor 20 de ani. Această ruptură de societate își face simțită prezența rapid, Joe având dificultăți în a înțelege anumite lucruri și în a interacționa din nou cu oamenii. Iar telefoanele din categoria smartphone, Google și programul de recunoaștere a melodiilor, Shazam, sunt desprinse din filmele SF ale secolului trecut.

Cu toate acestea, personajul principal reușește să găsească sprijin și înțelegere într-un vechi prieten de facultate și o tânără, Marie, care lucrează ca asistentă într-o unitate medicală mobilă. Aici, din nou, este ușor modificat scenariul, fiind conturate mult mai bine cele două personaje decât în filmul original.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

De asemenea, alegerea lui Elizabeth Olsen în rolul lui Marie a fost una foarte inspirată, sora mai mică a gemenelor Olsen reușind să-și pună amprenta decisiv asupra notei finale acordată filmului. Am crescut urmărind filme cu gemenele Olsen la televizor în după-amiezile de weekend și niciodată nu mi-au lăsat impresia că au un talent actoricesc mai mult decât mediocru, dar acum am înțeles de ce!

Elizabeth Olsen, sora mai mică, a păstrat tot talentul din familie, făcând parte din noul val de actori care, în ultimii trei ani, a surprins publicul cinefil cu diverse roluri dramatice. Desigur, cel mai semnificativ rol al său de până acum rămâne cel din Martha Marcy May Marlene (2011), atunci când criticii de film au punctat că Elizabeth nu este doar o nouă tânără frumoasă care a absolvit o școală de teatru.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Fidelitatea față de original în Oldboy este păstrată și în ceea ce privesc scenele de luptă, aspect care i-a adus un mare minus din partea mea. Există un element specific filmelor asiatice și acela se referă la coregrafia luptelor, iar când el este transpus într-un film european sau american, poate stârni mai multe zâmbete decât în mod normal. Este greu să iau în serios scenele în care zeci de persoane vin înarmate doar cu bâte, scânduri și un singur cuțit (și acela de tăiat pâinea) pentru a-l înfrunta pe Joe care este înarmat doar cu un ciocan (Yeah, the hammer is back!)! Vorbim, totuşi, de anul 2013, an în care în SUA îți poți cumpăra o armă la orice colț al străzii.

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Oldboy – Prizonier în libertate aduce în plus și un nou personaj, prezent în benzile desenate japoneze dar absent în filmul din 2003, directoarea şcolii unde a învăţat Doucett în tinerețe. Prezența ei, alături de alte mici îmbunătățiri, sunt cele care fac din pelicula lui Lee un film mult mai plauzibil decât cel din 2003.

Povestea rămâne în continuare una care să te facă să-ți pui o mulțime de întrebări despre moralitate, diferența dintre bine și rău, cum ai reacționa tu dacă te-ai afla în acea ipostază, poveste pe care ai putea-o cataloga drept foarte bolnavă, dar în același timp genială!

Oldboy (2013) - Prizioner în libertate

Concluzie

Oldboy (2013) reușește să rămână fidel poveștii originale, dar în același timp vine cu elemente noi astfel încât toți cei care îl vor viziona, vor avea parte de un sfârșit și mai șocant decât cel creat de Park Chan Wook, în urmă cu zece ani.

Filmul Oldboy – Prizonier în libertate este distribuit în România de Hollywood Multiplex Operations, urmând a putea fi vizionat în cinematografe din data de 29 noiembrie 2013!

Distribuie:

Mihai Cosmin

Am început să scriu din curiozitate, iar această curiozitate s-a transformat rapid într-o obişnuinţă. Acum obişnuinţa a devenit o pasiune și mi-am propus să mă bucur cât mai mult timp de ea.

Spune-ne părerea ta

Atenţie! Noi suntem prieteni cu limba română şi nu mai acceptăm comentarii care nu respectă regulile de bun simţ ale gramaticii limbii noastre oficiale.
Îţi mulţumim pentru înţelegere.